Start zomersemester - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Marianne Feikema - WaarBenJij.nu Start zomersemester - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Marianne Feikema - WaarBenJij.nu

Start zomersemester

Door: Marianne Feikema

Blijf op de hoogte en volg Marianne

02 Maart 2014 | Tsjechische Republiek, Brno

Het jaar 2014 is allang weer begonnen en het voelt dan ook alsof het een hele tijd geleden is dat ik voor het laatst een blog heb geplaatst. Al met al ben ik bijna twee maanden in Friesland geweest en nu alweer een aantal weken terug in Brno. Tijdens de eerste anderhalve week terug in Tsjechië heb ik samen met oud-studiegenootje Erik vakantie gevierd. Ik heb hem kennis laten maken met mijn leven in Brno en daarnaast hebben we de drie hoofdsteden Praag, Wenen en Bratislava bezocht. Een gezellige en ontspannende start van ‘’Brno Part 2’’.

Inmiddels is de vakantiesfeer en rust veranderd in een intensief studieschema. Ik zal niet klagen hoor, want na zo’n lange winterbreak mag er best wel weer eens iets gebeuren. Ook dit semester heb ik slechts twee collegedagen en wel op woensdag en vrijdag. Op woensdag heb ik het vak contemporary sociological theory van een ietwat verstrooide professor. Ik heb nu twee colleges gehad, maar ik ben nog steeds een beetje zoekende naar wat het eigenlijk inhoudt. Ook de syllabus, die aangeeft welke literatuur ik per week moet lezen, is nogal verwarrend. Zo blijk ik voor het tweede college de verkeerde hoofdstukken te hebben gelezen en word ik op woensdagochtend verblijd met een ‘’surprise multiple choice test’’. Tja, dat is dus gokken. Enige troost is dat degenen die de goede literatuur wel hadden gelezen er ook niets van snapten. Ik wacht met spanning af wat het resultaat wordt. Het andere vak is writing sociology. Hierbij zit ik in een groepje met vijf andere studenten. De docent heb ik eerder gehad en daar ben ik zeer tevreden mee. Hij legt alles in een rustig tempo uit en geeft ons voldoende ruimte om vragen te stellen. Writing sociology is een voorbereidend vak op het schrijven van de scriptie. Hiervoor moeten we wekelijks essays inleveren waarop we zowel van klasgenoten als de docent feedback krijgen. Het karakter van de essays verschilt van puur feitelijk tot overtuigend. Hoewel het veel tijd kost om een goede essay te schrijven en die van anderen te lezen/van commentaar te voorzien, vind ik het wel leuk en erg leerzaam.

Studeren moet afgewisseld worden met andere activiteiten en daarom heb ik het eerste feestje, een tea-union en filmavondje er ook alweer opzitten. De film, genaamd The Cleaner ofwel de originele titel El Limpiador, komt uit Peru. Normaal gesproken zie je in de bioscoop en op tv nooit tot weinig films uit dit land, maar dankzij een filmfestival worden er films getoond uit alle hoeken van de wereld. Best leuk om eens een film te zien die niet in de VS is geproduceerd. Er zitten weinig karakters in de film en er wordt niet veel gesproken. Alle emoties en acties worden heel langzaam in beeld gebracht. Het is nogal een trieste film in een sobere setting. Hoe dan ook, toch interessant om mee te maken.

Op een zonnige donderdagmiddag besluit ik te gaan hardlopen in het park. Even een onderbreking van lange lappen tekst. Er zijn veel mensen aan het joggen en dat werkt uiteraard motiverend. Weliswaar is het een uitdaging om alle buggy’s en honden te omzeilen.

Verder heb ik een nieuw wasbeleid opgesteld. De lawaaimaker van de buurman zet ik alleen nog in bij tijdsgebrek of een kronencrisis. Even voorbij het stadspark blijkt een wasserette te zijn die mijn handdoeken etc. voor slechts 81 kronen (ongeveer € 3) wast. Dat is een heel wat vriendelijkere prijs dan ik eerder heb betaald voor een zak met wasgoed. Even mijn eigen wasmiddel meenemen en klaar is Kees.

Frou Bangma: tinke jo derom dat jo efkes wat ite?

Op 22 februari gaan de Duitsers Amelie en Marina en ik een dagje skiën in Olešnice. Dankzij kunstmatige sneeuw is dat mogelijk, want verder is het landschap groen. Het is een klein gebied en zeer geschikt voor beginnende skiërs en snowboarders. Er is praktisch één piste met aan beide kanten een sleeplift. In dit skigebied werkt het zo dat je vooraf een kaart koopt waarmee je tien, twintig of meer keren gebruik kunt maken van de lift. Ik sjees twintig keer naar beneden en voel mij voor het eerst één van de betere skiërs. Ook wel eens leuk. Het gebied ligt op ongeveer een uurtje rijden vanuit Brno en de bus leidt ons over zeer landelijke weggetjes naar het lieflijke dorpje Olešnice. Het is heerlijk om een dag buiten door te brengen en voldaan keren we aan het eind van de middag weer terug naar de stad.

Tenslotte kruip ik dit semester een beetje in de rol van juf. Vanaf 24 februari geef ik iedere maandagmiddag van 16.00 tot 17.00 uur Nederlandse les. Afgelopen semester was ik al eens zoekende naar vrijwilligerswerk en tadaa, ik heb wat gevonden. Tijdens de eerste les bestaat het klasje uit zes studenten. Vier Duitsers, een Tsjechische en een Oekraïense. De reden om een beetje Nederlands te leren is verschillend; zo gaan sommigen een tijdje in Nederland studeren, anderen vinden het een te gek vakantieland en weer een ander heeft een Nederlands vriendje. Ik leer ze een aantal basisuitdrukkingen, de lidwoorden en we oefenen de uitspraak. Tot nu toe vinden ze het wel een grappige taal, maar de uitspraak vinden ze soms verschrikkelijk. Met name de g, de r en de ui/ei-klank worden als onuitspreekbaar ervaren. Ik adviseer ze om in het vervolg een flesje water mee te nemen als we de letter g oefenen. Verder probeer ik in iedere les een stukje vocabulaire, grammatica en informatie over de Nederlandse cultuur te stoppen. Met behulp van rollenspellen en andere spelletjes hoop ik het zo leuk en interactief mogelijk te maken. Voor mijzelf is het ook leerzaam, want ik heb geen ervaring met lesgeven. Na dit lesuur herhaal ik de stof nog eens in een privéles met een Sloveense. Zij kan niet op het reguliere tijdstip komen, maar wil zó graag Nederlands leren dat ik er voor haar een uurtje achteraan plak. Het geeft veel voldoening als mensen enthousiast zijn en het is leuk om anderen iets te leren over onze mooie taal.

Tot zover het nieuws uit Tsjechië. Tot de volgende blog!

  • 02 Maart 2014 - 13:40

    AliePiersma:

    Dag Marianne, Heb weer fijn je blog kunnen lezen. Goh blijf het nog steeds én hele onderneming te vinden dat jij daar bent. En het geeft ook al nedrlandes les geweldig vind ik dat.
    Heel veel suces enplezier daar, en binnenkort maar eens skypen. Moet jezelf maar utvinden wanneer.Goede zondag, wij zullen Harry en Lizette bezoeken, de caka was klaar.groeten van hier Alie.

  • 02 Maart 2014 - 16:03

    Geertje:

    Leuk Marianne! Ik zit te denken, je hebt voor je studie waarschijnlijk originele teksten om te lezen, of niet? Als je er nog behoefte aan hebt, ik heb een heel goed boek van mn studie (classical and contemporary sociological theory), daarin staat heel overzichtelijk per 'denker' een stukje over zijn/haar leven, een samenvatting van het werk en nog een aantal originele stukken, super handig! Daarnaast heb ik ook nog twee boeken over Nederlandse les geven aan anderstaligen, de ene is meer theoretisch (hoe leren ze) en de andere staat vol met werkvormen, ook leuk! Nouja, mocht je er behoefte aan hebben dan kan ik kijken of ik ze mee kan nemen, maar zo niet dan moet je het ook zeggen. Scheelt tenslotte weer wat gewicht! ;) Verder veel succes met je studie!! Groetjes en tot snel! :D

  • 05 Maart 2014 - 13:16

    Harmke:

    Heey,

    Leuk om je verhaal te lezen.
    En nog leuker dat je een vrijwilligersbaantje gevonden hebt!
    Ik hoop dat je de smaak van het lesgeven te pakken krijgt! ; )
    Ik ben erg benieuwd welke werkvormen je gebruikt voor het lesgeven.
    Veel succes!

    Liefs,
    Harmke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Welkom op mijn reisblog! Ik ben vanaf oktober 2012 tot februari 2013 in Maribor, Slovenië, vanwege studie. Ik zal proberen om mijn reisverslagen zo goed mogelijk bij te houden. Reacties op mijn blog vind ik leuk. Veel leesplezier!

Actief sinds 12 Juli 2012
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 32582

Voorgaande reizen:

07 September 2013 - 01 Juli 2015

Studeren in Brno

28 September 2012 - 01 Februari 2013

Studeren in Maribor

Landen bezocht: