The fun part - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Marianne Feikema - WaarBenJij.nu The fun part - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Marianne Feikema - WaarBenJij.nu

The fun part

Door: Marianne Feikema

Blijf op de hoogte en volg Marianne

28 April 2014 | Tsjechische Republiek, Brno

Nejlepší muži a ženy,

Het is alweer veel te lang geleden dat ik iets van mij heb laten horen via deze blog. De reden: tja, druk met van alles en nog wat. Time flies when you’re having fun! Het einde van het semester, en daarmee ook het eerste studiejaar, komt snel dichterbij en ik hoop met zestig ECTS (European Credits) in the pocket in juni naar Nederland terug te keren. Maar voordat ik dat doe, zal ik eerst even beschrijven wat ik de afgelopen tijd zoal buiten de studie om heb gedaan.

Om te beginnen ben ik met Veronika en een vriendin van haar op kikkersafari geweest. Het is de eerste keer dat ik in Tsjechië op een fiets zit en wel in de heuvels rondom het plaatsje Tišnov. Ik heb van mijn leven nog nooit zo snel gefietst. Man, wat een tempo heuveltje af! Een haakse bocht die daarop volgt, zet de focus weer even op scherp. We crossen over landweggetjes en komen na een tijdje aan bij een dorp dat aan een vrij drukke autoweg ligt. Hier staan emmers klaar om kikkers te vangen en ze zo een veilige oversteek te laten maken naar de andere kant van de weg. We speuren een stuk naast de autoweg af en vinden uiteindelijk negen kikkers. Ze laten zich gemakkelijk oppakken, waarna we ze in het gras vlakbij een grote vijver uitzetten.

Brno is al volop in bloei en de stad ziet er een stuk vrolijker uit vergeleken met de winter. Op een zonnige zondagmiddag eind maart loop ik met een stel andere buitenlanders langs het meer van Brno. Het is er gezellig druk met ijsjes etende kinderen, wandelaars en zonneaanbidders. Sinds een aantal weken zit ik geregeld op een bankje ergens in een park of op een plein, want het mooie weer trekt mij (en vele anderen) soms wel weg van de computer in huis. En wat is het eigenlijk heerlijk ontspannend om gewoon naar andere mensen te kijken en naar gesprekken te luisteren waar ik niets van snap. Ik zie allerhande kledingstijlen voorbij komen, interessante constructies van kinderwagens, bijna botsingen tussen skateboarders en fietsers, een man die midden op een plein worstelt met het omdoen van zijn riem en wat al niet meer. Volop inspiratie voor een socioloog in wording.

Onlangs waren er belangrijke ijshockey kampioenschappen en zoals ik misschien al eerder heb geschreven, is dat sport nummer één in Tsjechië. Voetbal is veel minder populair. Midden in de stad zijn grote schermen geplaatst waarop het publiek de wedstrijden live kan bijwonen. De echte fans zijn gekleed in Kometa (zo heet de ijshockeyclub van Brno) stijl en er wordt een heus feestje van gemaakt.

Tussen de zonnige dagen door heeft het ook nog wel eens geregend en dat net op een dag dat ik met een groepje een picknick heb gepland. Nou ja, dat mag de pret niet bederven en daarom veranderen we het in een ‘’inside picnic’’. Met zelf meegenomen fruit, salade en koekjes zitten we in de kantine van de faculteit. Ook prima. Verder heb ik met Dana uit Oekraïne en Lenka uit Tsjechië een ladies night gehouden met een diner bij kaarslicht. We maken zelf het Oekraïense gerecht varenyky: pasta in de vorm van een schelp, gevuld met gebakken stukjes champignon, uitjes en champignonsaus. Volgens Dana, de expert, kun je allerlei variaties uitproberen. Het is erg lekker, net als het toetje: vanillepudding met koekjes. Het leven is zo slecht nog niet.

Ook heb ik deze maand zeer aangenaam bezoek gekregen uit Nederland. Geertje heeft zich een midweekje in het Tsjechische leven begeven. We zijn een dag naar Praag geweest, we hebben gewandeld in Tišnov, gewinkeld, lekker gegeten, andere mensen ontmoet en we zijn ook nog naar een college geweest. Bedankt voor je bezoek Geertje, het was erg gezellig!

Last but not least heb ik twee keer deelgenomen aan een folkloristisch gebeuren. Niet helemaal Tsjechisch, want één van de evenementen was een Schotse dansavond. In een soort herberg treedt een Schotse dansploeg op inclusief workshop waaraan een ieder mee kan doen. De Schotten zijn in traditionele kledij, dus veel kilts en harige benen. Het zijn leuke en bekende dansen, veelal in twee rijen tegenover elkaar waarbij het voorste danspaar in galop tussen de rij door danst terwijl de anderen klappen. Er wordt muziek gespeeld met doedelzakken en ook worden er lekkernijen en Schotse whisky geserveerd.

Het andere culturele evenement vindt plaats in het dorpje Čebín. Daar wonen de ouders van Šárka waar ik samen met een stel andere studenten zal overnachten. Rond twaalf uur ’s middags vertrek ik met zo’n acht Tsjechen en een Duitser per trein naar Čebín wat slechts een half uurtje duurt. We stappen in het gras uit, want de trein is iets te ver doorgereden. Misschien verlaten mensen de trein er niet zo vaak. Het is mooi weer en we worden hartelijk ontvangen door Šárka en haar familie. Ze wonen in een prachtig huis met een nog mooiere tuin. Eens per jaar wordt in deze regio van Moravië een soort lentefeest gehouden. Het heeft eigenlijk een katholieke achtergrond, maar dat blijkt niet het belangrijkste te zijn. Het is vooral een gelegenheid om in traditioneel kostuum te dansen en natuurlijk veel alcohol te drinken. Šárka heeft met haar danspartner flink geoefend de laatste tijd en vandaag gaat ze dat met andere dorpsgenoten aan het publiek tonen. We krijgen een heerlijke lunch aangeboden, bestaande uit soep, salade, vlees, diverse gebakjes als dessert en zelfgemaakte limonade. Petje af voor de gastvrijheid. Šárka’s vader schenkt ons meerdere malen in van zijn homemade kersenslivovice, goed voor zestig à zeventig procent alcohol. Daarna gaan we mee in de optocht door het dorp waar de mannen volgens traditie de vrouwen van huis ophalen om hen ten dans te vragen. Er zijn vier ophaalpunten en iedere keer worden we voorzien van gratis wijn en lekkere hapjes. Uiteindelijk komen we op een centraal plein uit waar opnieuw meerdere dansoptredens zijn. Ook kleine kinderen dansen hierin mee. Als de avond langzaam intreedt en we niet meer helemaal helder zijn, maken we ons op voor het tweede deel. We eten in de tuin bij Šárka, verkleden ons en gaan dan naar een soort dorpshuis/gymzaal toe. Hier wordt weer de hele avond gedanst en wijn geschonken. Ik slaap die nacht als een roos. De volgende dag brengt wat opstartproblemen met zich mee, maar goed dat hoort erbij zullen we maar zeggen.

Ik hoop dat jullie een fijne eerste Koningsdag hebben gehad en ik wens de vakantievierders een prettige meivakantie. Tot de volgende blog!



  • 29 April 2014 - 09:52

    Lidewij:

    Hoi Marianne!
    Leuk weer eens iets uit Tsjechië te lezen! Zo te zien gaat het best heel erg goed met je studie! Bijna alle punten dus al binnen. Komen veel studenten tot alle EC's in het eerste jaar? En wat is de norm?
    Volgens mij is het weer daar bij jou echt een stuk beter dan hier :p. Geniet ervan en succes nog met de laatste loodjes van dit jaar! Tot in juni :D
    Oant sjen!

  • 11 Mei 2014 - 17:57

    Baukje Visser:

    Ha Marianne,

    Mooi om te lezen dat alles zo goed bij jou gaat. Ja de tijd vliegt echt voorbij en juni komt alweer in zicht.
    Hier is ook alles goed, je wordt vast en zeker wel op de hoogte gehouden. Wat heb je alweer veel leuke dingen meegemaakt, super. Gelukkig gaat je studie ook goed, nog even doorzetten en succes met de laatste loodjes.
    Groeten van ons allemaal en we zien je wel weer voorbij komen.

    Groeten,
    Baukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Welkom op mijn reisblog! Ik ben vanaf oktober 2012 tot februari 2013 in Maribor, Slovenië, vanwege studie. Ik zal proberen om mijn reisverslagen zo goed mogelijk bij te houden. Reacties op mijn blog vind ik leuk. Veel leesplezier!

Actief sinds 12 Juli 2012
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 32547

Voorgaande reizen:

07 September 2013 - 01 Juli 2015

Studeren in Brno

28 September 2012 - 01 Februari 2013

Studeren in Maribor

Landen bezocht: