De laatste loodjes - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Marianne Feikema - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Marianne Feikema - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Door: Marianne Feikema

Blijf op de hoogte en volg Marianne

13 Mei 2015 | Tsjechische Republiek, Brno

Ahoj allemaal,

Mijn excuses dat ik zolang niets van me heb laten horen via deze blog maar dat heeft alles te maken met de studie die de afgelopen tijd best wel pittig was. Vandaag heb ik officieel mijn laatste (tenzij ik volgend jaar op herhaling moet!) college gehad en hierbij zijn de meeste verplichtingen van dit semester vervuld. Wat rest nog is een laatste versie van het afstudeeronderzoek, de final state exams, één essay en een take-home toets. Klaar ben ik dus nog niet, maar het einde is in zicht. Ik kan het me nog maar nauwelijks voorstellen dat mijn tweejarige studie in Tsjechië er dan alweer op zit en dat ieder dan weer zijn eigen weg gaat. Toch kijk ik ook uit naar een nieuwe uitdaging, hoewel ik nog geen concreet idee heb wat die zal zijn. Voorlopig dus nog maar even flink aan de studie en tussendoor eens oriënteren op de (Nederlandse of buitenlandse) arbeidsmarkt. Tips zijn altijd welkom!

In mijn vorige blog schreef ik onder andere over een uitstapje naar de dierentuin in Brno en dat, wanneer je geen šalina (tram) ziet, je wel eens een ijsbeer tegen zou kunnen komen. Kort daarna kwam ik wel een heel letterlijke foto tegen van een dergelijk tafereel. Op deze foto stapt een ijsbeer uit de tram! Tja, het kan je zomaar gebeuren in Tsjechië. Na een beetje research bleek dit een actie van dierenactivisten te zijn en is de ijsbeer alleen maar ijsbeer van de buitenkant. 

Op een koude dag in maart ben ik samen met twee studiegenootjes in Olomouc geweest. Deze universiteitsstad met UNESCO werelderfgoed ligt op een afstand van zo’n anderhalf uur rijden vanuit Brno. Qua verkeer, lawaai en aantal mensen maakt Olomouc een rustigere indruk, maar het is dan ook een stuk kleiner en heeft aanzienlijk minder inwoners. In bijna elke straat in de binnenstad staat wel een prachtige kerk en net als in Praag vind je er een astronomische klok. Een aanrader voor de toerist. Hoewel het inmiddels volop lente is en helemaal geen weer is om binnen te zitten, vielen er op 31 maart nog sneeuwvlokjes. Dit jaar liet het voorjaar langer op zich wachten, maar hey, here it is!

Verder heb ik in de maand april mijn kamer gedeeld met Thaise vriendin Ampika. Veel gezelliger dan alleen en bovendien motiveerden we elkaar om aan de studie te gaan. Om de beurt koken en samen tv series kijken. Tijdens de Paasdagen hebben we een uitgebreider diner bereid en met een gezamenlijke vriend geproost op de tot dan toe behaalde studieresultaten. En o ja, om toch nog iets sportiefs te doen na vele uren zitten, hebben we circa 15 km gewandeld in de buurt van Tišnov (omgeving van Brno).

Tot slot is mijn boekrecensie kortgeleden gepubliceerd in de Czech Sociological Review. Nu is dit wel een editie met 1023 pagina’s en rara waar staat Marianne’s artikel? Juist, op bladzijde 1012. Nou ja, speciaal voor de mensen die van achter naar voren lezen. ;)
Na een aangename onderbreking in Wroclaw (Polen) en vervolgens een aantal dagen in Eindhoven vanwege een bruiloft zit ik weer opgekikkerd in Brno. In mijn volgende blog hoop ik jullie te kunnen mededelen dat ik mijn Master diploma op zak heb en zo niet… dat het hier prachtig mooi weer is of zo.

Ajuus en oant sjen!

Marianne





  • 13 Mei 2015 - 18:17

    Alie Pierma:

    Hoi Marianne.
    Jouw blog weer gelzen en weer op de hoogte.
    Gezellig voor jou én kamerenote, enja om de beurten eten klaarmaken dat motiveert ook he?
    Zo moet je wel en kun jeje er niet vanaf maken.
    En nu de laatste loodjes, zal wel goed komen niet??
    Jullie hebben daar mooi weer, nou her dus echt niet. 10 gr en noord/westen wind en regen.
    Jente heeft per ingang van augustus én baan bij schippers Bladel, eerste weken cursus in Bladel en viatelf klanten werven. En dan in Dk. Hij en én kameraad, wel zo gezellig. Want hij kan dan niet elk weekend naar huis. We zien wel.
    We skypen wel weer eens, maak steeds fouten, heb én nieuwe bril met leesstukjes en dat moet wel wennen.
    Nu al wekend voor jullie he?? Geniet ervan doeiiiii groet van ons allen Alie.



  • 13 Mei 2015 - 18:50

    Astrid:

    leuk verslag Marianne. Veel succes met de laatste loodjes. Gaat vast lukken allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Welkom op mijn reisblog! Ik ben vanaf oktober 2012 tot februari 2013 in Maribor, Slovenië, vanwege studie. Ik zal proberen om mijn reisverslagen zo goed mogelijk bij te houden. Reacties op mijn blog vind ik leuk. Veel leesplezier!

Actief sinds 12 Juli 2012
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 32541

Voorgaande reizen:

07 September 2013 - 01 Juli 2015

Studeren in Brno

28 September 2012 - 01 Februari 2013

Studeren in Maribor

Landen bezocht: