sLOVEnia trip - Reisverslag uit Maribor, Slovenië van Marianne Feikema - WaarBenJij.nu sLOVEnia trip - Reisverslag uit Maribor, Slovenië van Marianne Feikema - WaarBenJij.nu

sLOVEnia trip

Door: Marianne Feikema

Blijf op de hoogte en volg Marianne

16 Oktober 2012 | Slovenië, Maribor

Zdravo!
Vrijdag 12 oktober
Om half vijf ’s ochtends sta ik al op, want vandaag begint de sLOVEnia trip! Om 6.00 uur moeten alle deelnemers bij het voetbalstadion verzamelen en dus loop ik samen met Jessica en rugzak in de vroege ochtend door Maribor. Twee volle bussen met Erasmus studenten rijden even later de stad uit, op weg naar Bled. We stoppen onderweg even voor een ontbijtje; dit bestaat uit een grote vanilledonut en een verpakt broodje. Ook wordt er ‘some medicine’ geschonken; Sloveense drank. Ik hoef het niet, maar er zijn altijd mensen in voor wat alcohol om de dag goed te starten. Om circa 10.00 uur komen we aan in Bled. Dit is een toeristische plaats in Slovenië dat vooral ’s zomers druk wordt bezocht. Er is een meer met in het midden een klein eilandje waarop een kerk en een aantal huizen staan. Het water is helder en schoon, omdat het een beschermd ecologisch gebied is waar geen gemotoriseerde vaartuigen zijn toegestaan. In kleine piratenbootjes (daar lijken ze een beetje op) voor vier personen roeien we naar het eilandje. Samen met Jessica zit ik in een bootje met twee Spanjaarden en het roeien valt nogal tegen. De Spanjaarden kunnen er helemaal niets van en dat levert lachwekkende momenten op. Daarna bezoeken we het kasteel boven op de bergen. Later in de middag gaan we naar Vintgar, een groot nationaal park in het Triglav gebergte (de hoogste bergen in Slovenië). Hier zijn prachtige watervallen en overal is het groen. De lucht voelt fris en gezond aan en we wandelen een aantal uren over houten bruggetjes door het park. Ook hier is het water helder en we kunnen de vissen zien zwemmen. Om 19.00 uur eten we in het stadje Kranj en hier zullen we vannacht ook slapen. Natuurlijk mag er ’s avonds geen feestje ontbreken en dus gaan we om 22.00 uur naar een hal aan de overkant van het hostel. Iedereen kijkt binnen verbaasd om zich heen, want we weten niet waar de party is. Even later wordt er gauw muziek opgezet, discolampen gaan aan en de biertap is open. Het is geen officiële discotheek en er zijn alleen maar Erasmus studenten. Vanuit de ‘feestzaal’ hebben we uitzicht op een ijshockeytraining. Sommige studenten beginnen een beetje onwennig te dansen, anderen vermaken zich met het kijken naar ijshockey. Jessica en ik krijgen de slappe lach en na een uurtje zijn we zo moe dat we besluiten om naar onze kamer te gaan. Licht uit en welterusten!

Zaterdag 13 oktober
Vandaag bezoeken we het Predjamski kasteel. Dit is gebouwd op de rand van een steile rotswand en achter het kasteel bevinden zich de beroemde Postojna grotten. Na de lunch gaan we met een treintje de grotten in, die erg spectaculair zijn. De grotten zijn ontzettend groot en dankzij de lampen kunnen we de stalactieten en stalagmieten goed bekijken. Het is er echter wel koud, de temperatuur in de grotten is 9°C. Voornamelijk de studenten uit de Zuid-Europese landen zijn dit niet gewend en zij vinden dit allesbehalve prettig. Ondanks de kou is iedereen onder de indruk van de grotten. Het weer is vandaag niet zo geweldig, want het regent. Gelukkig hebben we veel binnen activiteiten en hindert het dus niet. Om 19.00 uur installeren we ons in een hostel in Nova Gorica. Dit is vlakbij de Italiaanse grens. Ook hier gaan we uiteraard het nachtleven ervaren, maar helaas is het nog slechter dan gisteravond. We belanden in een soort café waar slechts een aantal mensen relaxed met een drankje in fauteuils zitten. Iedereen hangt maar wat om en de meeste studenten blijven buiten staan. Naast het café schijnt een goede discotheek te zijn, maar de entreeprijs bedraagt maar liefst € 15! Ook in Nova Gorica hebben we het dus gauw bekeken en we duiken maar weer relatief vroeg het bed in.

Zondag 14 oktober
Het is mooi weer vandaag en opgewekt rijden we met de bus over een kronkelend weggetje omhoog de bergen in. Rond 11.00 uur komen we aan in Štanjel, een klein dorpje met een kasteel en enkele huizen eromheen. In het kasteel wonen nu nog zo’n veertig mensen en één van de bewoners, een oudere vrouw, fungeert als gids. Vanaf het kasteel hebben we een prachtig uitzicht over het landelijke Slovenië. Ook bekijken we de kerk en enkele gebruiksvoorwerpen uit het begin van de vorige eeuw. Daarna gaan we op naar Koper, dat aan de kust ligt. Als we met een groep van circa 100 studenten een overdekt winkelcentrum in willen lopen om daar te lunchen, wordt er iemand bijna aangereden. Iedereen loopt keurig over het zebrapad, maar de mevrouw in een grijze auto is niet van plan om te wachten totdat iedereen heeft overgestoken. Ze doorsnijdt de massa studenten en raakt hierbij het been van iemand. Één van de coördinatoren is woedend en trapt en slaat op de auto van de brutale vrouw. Mevrouw trekt zich hier niets van aan en rijdt als een gek over het parkeerterrein. Gelukkig is de student niet gewond. Even later komen we een rijdende auto tegen op de stoep. Aan het rijgedrag is te merken dat we dichtbij de Italiaanse grens zijn. Oppassen dus! De laatste activiteit van de sLOVEnia trip is een bezichtiging van Piran. Dit is een erg leuk stadje met smalle, steile straatjes en een gezellig plein met diverse terrassen in het midden. We lachen ons slap om een Sloveens jongetje dat leert fietsen. Hij racet over het plein, kriskras door de mensen heen en remt vervolgens door tegen een gebouw op te botsen. Erg komisch om te zien! Als we over de boulevard lopen, voelen we de aangename warmte van de Middellandse Zee. Tevens hebben we uitzicht op Kroatië en Italië. Een blik op drie landen in één moment. Hierna keren we moe en tevreden terug naar Maribor.

• 16 Oktober 2012 - 19:18

Ypie:

Het meer van Bled ben ik al eens met nog een paar overgezwommem, begeleid door anderen uit onze groep, die in roeibootjes meevaarden. Waren toen met een volksdansgroep uit Baflo mee op tournee en kampeerden 10 dagen in Bled. Door de plaatselijke volksdansgroep veel van de cultuur meegemaakt. En dansen dat ze daar konden! Was een heel speciale vakantie. gr. Ypie